Copenhagen Watches: om Mai, en Fiat 500 og export til Kina

Historien om Copenhagen Watches starter for 5 år siden, hvor en ung pige fra Hornbæk sprang ud som iværksætter.

Rejsen til den foreløbige destination som urdesigner er gået fra produktion af hjemmesider og marketingsydelser over smykkedesign til urdesign og produktion af elegante, minimalistiske dameure og herreure med sit helt eget præg og en speciel 'kant' og råhed.

Design- og iværksætteruddannelse blev startskuddet

Mai Johansson, den 28-årige kvinde bag Copenhagen Watches, er uddannet fra Københavns Erhvervsakademi på design/business-linjen med fokus på entreprenørskab.

Stærk inspireret heraf blev hun selvstændig allerede som 23-årig, hvor de første år gik med at pendle fra Helsingør til København i en logo-præget Fiat 500. 

Mai hjalp kunderne med at lave hjemmesider, grafiske elementer og generelle markedsføringsaktiviteter, og det var ved et tilfælde, at det netop blev smykker - og senere ure, som Mai kastede sig over at designe:

'Jeg har altid vidst, at jeg ville designe, skabe og være kreativ. Jeg havde lavet nogle armbånd til mig selv, som jeg postede på min lille smykkeblog, og der var flere, der spurgte ind til, hvor de kunne købes', fortæller Mai.

Mai fra Copenhagen Watches

Smykkedesign i Mai Copenhagen

Det blev startskuddet til Mai Copenhagen, som er Mais smykkefirma, og som hun har drevet i godt fire år.

Hvor smykkerne er inspireret af ture rundt om i verden, så havde Mai også et ønske om at lave et ur, der ikke passede i den globale stil - men hvor Mai havde forelsket sig i det stilrene danske og skandinaviske urdesign.

Copenhagen Watches - ure med 'dannebrog' i centrum

På en messe i Sverige blev Mai headhuntet til at designe et ur for en anden virksomhed, og så kom der for alvor gang i drømmen om sit eget urmærke.

'Jeg vil rigtig gerne lave ure i tidløst design - et design, der holder mange år frem i tiden og som er typisk dansk - men med sin helt egen karakter', fortsætter Mai.

Urene er meget karakteristiske, da de alle bærer logoet i form af Copenhagen Watches i en 'halvfed' skrifttype samt en sort/hvid udgave af dannebrog, der med Mais egne ord - også kunne være det svenske flag - og som sætter en streg under det nordiske designislæt i urene.

Copenhagen Watches - Sport chrono rosegold

Classic-modellen - et ur og design som statement

Den første model var Classic-modellen, der findes i forskellige farver, men hvor alle varianter af uret har meshrem og en stor flag-tegning i selve urskiven, som er flad og ellers ret enkel.

Som Mai selv siger, så er det et tydeligt statement til hendes dedikation og inspiration. Uret opfattes meget 'dansk', og logoet præger også kronen på uret.

Tanken er, at urene skal kunne købes til en fair pris, så alle kan være med, og det er tydeligt at mærke på Mai, at hun virkelig brænder for det.

Senere fulgte Casual-kollektionen, som er mere rå og semi-klassisk. Urskiverne er i Casual-kollektionen udstandset af ét stort stykke stål, der bliver ridset og overfladebehandlet.

Sport-kollektionen har kronografer, er tykkere og giver det aktive og sporty præg, som både kvinder men især mænd er vilde med - og fx Sport chrono rose gold er en fantastisk kombination af mat rosaguld og brun rem og urskive.

Kina - here she comes!

Mai har fået sin fætter med som investor og medejer af Copenhagen Watches, og via en kinesisk kontakt er hun nu i gang med at forberede sit indtog på det kinesiske marked - altså med eksport til Kina modsat de traditionelle strømninger, vi normalt ser med import fra Kina.

Spændende bliver det - og du finder alle ure fra Copenhagen Watches her på authentic.dk - nyd rundturen blandt de lækre modeller :)

Copenhagen Watches: om Mai, en Fiat 500 og export til Kina