Kopi eller uopfindsomhed?

Et af de store samtaleemner blandt de små mikromærker (små urmærker, der lancerer egne ure - ofte i høj kvalitet men uden ‘merpris’) er det store urmærke Paul Rich.

Paul Rich er et stort 'urmærke', der forhandles i adskillige danske webshops.

Herreure fra New York eller Warszawa?

Historien om Paul Rich er angiveligt noget med et urmærke, der blev grundlagt med en lille pop-up-shop i New York. Mærket kommunikerer stærkt på deres ‘urban’ NY-livsstil, hvor det hele ‘startede med en lille stand med ure’.

Sagen er den, at mærket er 100% polsk, grundlagt i Polen og drives fra Polen (selvom man har et amerikansk selskab til at håndtere salget i USA).

Det virker uden tvivl bedre at kommunikere Madison Avenue end en sidegade i Saska Kȩpa…

Kopi af ur eller manglende opfindsomhed?

En af Paul Richs nyeste modeller hedder Star Dust. Designet er fint og uret bliver sikkert en succes.

Problemet er bare, at uret har usædvanligt mange ligheder med en allerede eksisterende model - StarDust - fra Balticus Watches.

Balticus Watches er et lille mikromærke, der er blevet kendt (i mikromærke-verdenen, som jeg befinder mig i) for et helstøbt og lækkert design og et meget højt kvalitetsniveau.

Som du kan se på billedet herunder, så er der ret store ligheder - faktisk ret langt ned i detaljen. 

Og Balticus Watches - de er også fra Polen.

Kopi eller uopfindsom?

Usædvanligt lidt respons på Instagram

Paul Rich har næsten 80.000 følgere på Instagram. Hovedparten af disse følgere havde de i øvrigt opnået ganske kort tid efter lancering.

Det pudsige er, at de på en god dag får 10 kommentarer på deres opslag, hvilket er ret usædvanligt, hvis man har 80.000 reelle følgere…

Det unikke logo

.. og så lidt tankespind om logoet

Kigger man på deres logo, så må jeg igen indrømme, at jeg ikke er imponeret over deres opfindsomhed.

Selvfølgelig er der noget prestige i at blive sammenlignet med Rolls Royce, meeen… man kunne nok godt have noget lidt mere unikt som logo.

Misundelse er en grim ting. Paul Rich har gjort det godt på deres måde. De har skabt et stort brand med høj kendskabsgrad.

Men nu kender du lidt mere til baggrunden (som jeg har opfattet den) for deres salg og markedsføring af armbåndsure.

Små mikromærker kæmper 24 timer i døgnet helhjertet og all-in på økonomien for at skabe noget unikt, anderledes og lækkert, hvor du får meget mere for pengene, end du forventer.

Støt dem, der virkelig tør gøre en forskel - og som er ægte og autentiske.

Kopi eller uopfindsomhed?