Tak for din henvendelse

Du er nok havnet på denne side, fordi du har henvendt dig med et tilbud om at hjælpe mig med Facebook-annoncering, SEO, Google Ads, influencere, videoproduktion eller noget helt sjette.

Du aner (nok) ikke, hvor mange henvendelser, jeg får omkring ovenstående emner. Vær du glad for det, for det er trods alt vigtigere at svare mine kunder :)

Spam eller research?

Det er utænkeligt, at du har begået den typiske begynderfejl, som rigtig mange gør, når de henvender sig.

Typisk starter en henvendelse med noget a la:

"Hej authentic. Jeg var inde på jeres side og synes, I har nogle fede produkter. Jeg interesserer mig meget for ure, og vil gerne hjælpe jer med xxx, så I kan sælge meget mere. Jeg vil gerne have et telefonmøde med jeres marketingchef på onsdag kl. 14".

Den får lige mærkatet 'sælgerspam' hos mig.

Hvis du virkelig interesserer dig for min shop, for mig og for ure, så har du selvfølgelig researchet, hvad min virksomhed er for en og måske bare lige bevæget dig en anelse rundt i shoppen.

Så vil du finde ud af, at jeg hedder Kenneth. Det ville være fornuftigt at skrive efter 'Hej'. Du har også fundet ud af, at det er en enkeltmandsvirksomhed og måske endda læst, at jeg selv håndterer alting. Det ville derfor være fornuftigt at skrive 'du' og 'din' i stedet for 'I' og 'jeres'. Behovet for at kontakte marketingchefen kunne du også have sprunget over.

Endelig ville du ret let kunne finde ud af, at jeg driver shoppen i min fritid ved siden af fuldtidsarbejde og familie - og at jeg derfor sandsynligvis ikke har tid til et telefonmøde - og slet ikke kl. 14.

Hvad ved du om egentlig om min markedsføring?

Nå, de fejl begik du jo heldigvis ikke.

Mange af de folk, der henvender sig, er rigtig kloge. De kan hjælpe mig med at mangedoble omsætning, indtjening, views, placeringer og alt muligt andet. Oven i købet er det gratis den første måned, så du kan bevise, hvad du kan.
Jeg skal bare lige huske på, at resultaterne først kommer på den lange baner efter mange måneders hårdt arbejde (og mange måneders løbende udgifter).

Til gengæld behøver jeg ikke selv have styr på, hvordan jeg markedsfører min shop. Mange af de eksperter, der henvender sig har allerede fuldstændig styr på det!

  • "Jeg kan se, du ikke kører nogen annoncer på Facebook"
  • "Jeg kan se, du ikke har nogen topplaceringer på Google"
  • "Jeg kan se, du ikke bruger dit budget optimalt på Google Ads"

Det værktøj ville jeg gerne have (sammen med det værktøj, hvor jeg kan slå op, hvad din baggrund, erfaring og resultater egentlig er på bundlinjen).

Nu kommer guldet!

Hvis du er nået så langt, så er jeg imponeret. Så får du i hvert fald point for din ihærdighed.

Det skal belønnes.

Jeg vil gerne dele mine erfaringer med dig, så du kan se, hvad jeg har prøvet, hvad jeg har fået af resultater, hvilke udfordringer, jeg har identificeret og hvad min virksomhed er for en størrelse (det var dét, du ikke lige nåede i din første research).

Does size matter?

Jeg omsætter normalt for et lille, 6-cifret beløb årligt ekskl. moms. Jeg har haft en overskudsgrad på omkring 12-16%. Jeg klarer det hele selv, fra A til Z, og udbetaler ikke løn. Overskud geninvesteres i udvikling af shoppen. Jeg har mellem 70-120 ordrer om året.
Mit markedsføringsbudget er normalt på omkring 5-7.000 pr. år for Google Ads - men kun hvis jeg kan få et positivt afkast, ellers justerer jeg ned.
Jeg har ikke noget budget til Facebook, for det har aldrig givet et positivt afkast. SEO har jeg også valgt ikke at betale mig fra.

Jeg har ikke råd til at betale 5, 10 eller 20.000 for at 'teste' og bruge mange måneder på et måske-resultat. Det er jeg bare ikke stor nok til. Jeg er nødt til ret hurtigt at kunne se et positivt nettoafkast.

Udfordringerne, som mange 'eksperter' også har måtte melde pas på er blandt andet:

  • Jeg sælger ure fra ukendte mærker
  • … men de koster det samme som de kendte mærker
  • Alle mine mærker har selv en aktiv webshop, som de går all-in på
  • Mange besøgende er sandsynligvis på udkig efter mærkets egen webshop
  • Jeg har et lille lager og kan derfor ikke altid levere 'næste dage'


Fordelene i min shop er blandt andet:

  • Gratis fragt
  • Gratis retur i 100 dage (dog kun for kunder i Danmark)
  • Prismatch
  • Ved salg til ikke-EU-lande fratrækker jeg momsen (det er langtfra alle der gør det)
  • Udelukkende 5***** uanset hvor man finder udtalelser om min shop
  • For udenlandske besøgende omregner og afregnes der automatisk i brugerens egen valuta

Facebook

Jeg har testet en del forskellige kampagneformer og tiltag af gennem de år, jeg har haft shoppen. Her er nogle af kampagnerne:

  • Dynamisk produktannoncer (retargeting), med og uden rabatbudskab
  • LLA-kampagner (baseret på brede lister pga. mit lave antal ordrer)
  • Brede, demografiske kampagner (køn, geografi, interesser)
  • Kampagner målrettet følgere og interagerende brugere
  • Kampagner (retargeting) målrettet besøg på særlige mærker i shoppen
  • Kampagner, hvor Facebook har fået lov til selv at optimere mod forskellige konverteringer, både via manuel annoncesætsstyring og via CBO.

Jeg har brugt et 5-cifret beløb i al i min tid med shoppen og har en ROI på ca. -60%/-70%. Dvs. for hver 100 kroner jeg har brugt, har jeg tjent under 40 kroner (herunder ikke indregnet selve markedsføringsomkostningen men udelukkende DB på vare inkl. fragt, betalingsgebyr mv.). Langt det meste er kommet fra retarketing - og Facebook har et højere konverteringstal end hvad GA har tracket.

Jeg har normalt haft relevanscore på 8 og 9, fin CTR - men stort set ingen salg.

Derfor har jeg ikke kørt flere (især non-retargeting) kampagner på Facebook.  Jeg ville gerne have målrettet konverteringer (ATC eller ordrer), men igen afholder mit lave antal ordrer mig fra at kunne give Facebook en kritisk datamængde at kunne optimere kampagner ud fra.

Ja - det kan være min side er møgelendig og ikke kan konvertere (det kan også være andre grunde som fx at det er en øvelse at få folk til at købe et ukendt mærke).

Google Ads

Jeg har droppet at køre brede kampagner, for konkurrencen er for hård og alt for mange fejlklikker og finder ikke et 'kendt' mærke i shoppen. Derfor går jeg ret målrettet efter de søgninger, der er på mærkerne.
Jeg er fint repræsenteret på de af mine mærker, jeg har prioriteret, men den primære fokus er på Google Shopping i både Danmark og udlandet, da det har givet det bedste afkast.

SEO

Jeg har arbejdet med SEO hvor det har været muligt. Konkurrencen på de gode, brede ord er meget hård - og konkurrenterne har penge, er rigtig dygtige til SEO og har været på banen i mange år.

Derfor har jeg gået efter at være til stede på mine mærker samt på udvalgte søgninger ift. artikler og guides omkring ure.

Influencere

Indrømmet - her er jeg blank. Jeg synes, det er svært. Og jeg kan ikke bare hælde ure ud til højre og venstre uden at der kommer nogle ordrer ind. De fleste influencere mener, at de skal have et ur og evt. nogle penge, og så kan de poste et par opslag - og så er jeg glemt om en måned. Det hænger bare ikke sammen for mig. Jeg har ikke det dækningsbidrag, som urmærkerne har, når de forærer ure væk direkte.

Puha - det var langt!

Jep. Nu du har taget dig så meget tid til at skrive din henvendelse til mig, så fortjener du også et svar.

Er du nået så langt, så får du en high-five for dét.

Hvis du stadig tror, du kan hjælpe mig, så ved du, hvad du går ind til. Jeg skal kunne se et afkast - og det især influencere og måske Facebook, jeg har fokus på at gøre noget ved.


Rigtig god dag,

Kenneth
- Indehaver, bogholder, salgskonsulent, indkøber, kundeserviceansvarlig, marketingkoordinator, HR-partner og altmuligmand